tirsdag den 26. april 2016

"What Happened to Goodbye" af Sarah Dessen


Titel: What Happened to Goodbye   Forfatter: Sarah Dessen   Udgivelsesår: 2011   Forlag: Penguin Random House Audio Publishing Group

Bogen er lyttet som lydbog

SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION

What Happened to Goodbye af Sarah Dessen er mit første møde med Sarah Dessens forfatterskab, men samtidig også mit første forsøg med lydbøger, som indtil videre virker lovende. Både Sarah Dessen og det at lytte til en lydbog.

Det var efter en pludselig indskydelse, at jeg kiggede på eReolens udvalg af lydbøger, for at se, om de havde noget, jeg kunne have lyst til at høre, når jeg går tur eller laver praktiske ting, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at jonglere med en bog samtidig.

Jeg har også længe gerne ville læse noget af Sarah Dessen, så det var perfekt at starte ud med What Happened to Goodbye. Jeg har altid tænkt, at jeg nok ville have svært ved at holde fokus ved en lydbog, men indtil videre går det overraskende godt. Som mange andre har nævnt tidligere, er det dog virkelig vigtigt, at man kan holde ud at høre på oplæseren. Jeg forsøgte mig inden denne med en anden lydbog, hvor jeg måtte opgive efter et par minutter, fordi oplæseren virkelig irriterede mig, men det er nok noget jeg bliver bedre til med tiden.

Bogen handler om Mclean, som de seneste år har flyttet fra by til by med sin far, som forsøger at hjælpe haltende restauranter på benene igen. Hende og hendes forældre gik igennem en ubehagelig skilsmisse et par år tidligere, og siden da har Mclean haft svært ved at håndtere sin mor og hendes nye liv. Selv har hun for hvert nyt sted hun har boet, opfundet en ny identitet til sig selv, så hun aldrig behøvede at være Mclean eller fokusere for meget på sine egne problemer, eller komme tæt nok på nogen til, at det ville gøre ondt når de uundgåeligt ville komme til at sige farvel. Denne gang er det dog anderledes – næsten ubevidst ender hun med rent faktisk at være sig selv, og møder den interessante nabodreng Dave.

What Happened to Goodbye er en sød og let historie om familie, identitet og kærlighed. Langt hen ad vejen følger den den klassiske skabelon for denne slags bøger, og den viste sig at være lige hvad jeg havde brug for på det tidspunkt. En sød, men meget forudsigelig, kærlighedshistorie til at tage tankerne væk fra hverdagens stress, samtidig med, at den også indeholder lidt tungere temaer omkring familie og identitetskriser, samt typiske teenagebekymringer.

Det var den første, men absolut ikke sidste bog, jeg læser af Sarah Dessen!


English version:

What Happened to Goodbye is the first book I’ve ever read by Sarah Dessen, but at the same time, it’s the first audiobook I’ve ever successfully listened to!

On a whim, I scrolled through the selection of audiobooks on the Danish site, eReolen Global, just to see if they had anything to listen to while cleaning, walking, waiting… any situation in which a printed book is not convenient.

I’ve wanted to read something by Sarah Dessen for a long time, so What Happened to Goodbye seemed as a perfect place to start. I always thought that audiobooks were not really for me, since I sometimes find it hard to stay focused and not let my thoughts wander, but it turned out pretty well! But as I’ve heard others say countless times, the experience really depends on the narrator. I tried a few audiobooks in Danish at first, but settled with this one in English – somehow it just worked better for me.

What Happened to Goodbye is about the teenage girl Mclean, who has moved from town to town with her father, who tries to rescue restaurants from closing. Her parents’ divorce took its toll on their family, and since then, Mclean has had a hard time dealing with her mother and her new life. For each new place, Mclean has invented a new personality for herself, so she never had to be Mclean or focus too much on her problems, or even getting too close to anyone, for fear of the hurt when they inevitably would have to say goodbye. This time is different though – without even realizing it, she finally ends up being herself, and meets the cute and interesting boy next door, Dave.

What Happened to Goodbye is a sweet and easy read about family, identity and love. It follows the classic template for these kinds of books, and it turned out to be exactly what I needed at the time. It’s a sweet and fun read, but also really predictable. It removes stressful everyday thoughts, while also dealing with heavier themes such as family and identity crises, as well as typical teenage problems.

It was my first, but deifinitely not my last Sarah Dessen book!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar