mandag den 25. april 2016

The Currently Reading Tag


SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION

Jeg er blevet tagget af Trolderier til at besvare spørgsmålene i ’The Currently Reading Tag’ J

1. Hvor mange bøger læser du ad gangen?
Alt for mange. Jeg jonglerer oftest både studielæsning, hyggelæsning, lydbog og e-bog på samme tid. For slet ikke at snakke om de bøger, som lige nu står som ’currently reading’ på min Goodreads, fordi jeg liiiige har sat dem på pause indimellem andre læseprojekter.

2. Hvis du læser mere end én bog, hvordan bestemmer du så hvornår du skal skifte mellem de pågældende bøger?
En blanding af lyst og nød. Studielæsning skal jo som oftest være læst til en bestemt dag, så hvis det er ved at være lige oppe over, og den dårlige samvittighed begynder at diktere, så får det førsteprioritet. Ellers er det mest mit humør der bestemmer, hvornår der skal læses hvad.

3. Skifter du bogmærke undervejs i en bog?
Det gør jeg ikke normalt, nej. Bogmærket ’har sin plads’ i den samme bog, indtil den er færdiglæst J

4. Hvor opbevarer du bøgerne du er i gang med at læse?
Jeg er lidt et rodehoved, så bøgerne ender på sofabordet, i sengen, sofaen – hvor der nu lige er plads. Eller i min taske på farten.

5. Hvad tid på dagen bruger du mest tid på at læse?
Det er forskelligt, og afhænger af mine planer den pågældende dag. De dage jeg er på uni læser jeg i toget til og fra, og om aftenen når jeg kommer hjem. De dage jeg har ’fri’ læser jeg det meste af dagen – en god blanding af studielæsning og hyggelæsning.

6. Hvor længe læser du typisk ad gangen?
Så længe min koncentration tillader det. Nogle gange kan jeg kun holde koncentration i 10 minutter af gangen, andre gange en times tid. Det afhænger meget af, hvad mit hoved ellers er fyldt med J

7. Læser du indbundne bøger med eller uden smudsomslag?
Uden. Det ligger pænt på hylden og venter på, at bogen er færdiglæst, så det ikke bliver ødelagt.

8. Hvilken stilling læser du oftest i?
Halvt siddende, halvt liggende i sofaen med puder og tæpper. Det er altså hyggeligst J

9. Tager du bogen/bøgerne du læser med dig, når du skal noget?
Kun hvis jeg ved, at jeg får mulighed for at læse.

10. Hvor ofte opdatere du din Goodreads status på bøger du er ved at læse?
Idét jeg går i gang, markerer jeg bogen som ’currently reading’ og igen når jeg er færdig, så giver jeg den stjerner. Jeg ville gerne opdatere progress undervejs, men jeg glemmer det altid.

11. Hvem er den/de næste til at lave denne tag?
Uha, jeg er ikke helt sikker på, hvem der allerede er blevet taget andetsteds, men hvis Den lille Bogblog, Julie the BookCat og Kære Dig ikke allerede er blevet tagget af andre, så vil jeg tagge jer! J


English version:


I was tagged by Trolderier to do the Currently Reading Tag J

1. How many books do you read at the same time?
Too many. I often juggle my reading for university, reading for pleasure, audiobook and e-book at the same time. Not to mention all the books on my Goodreads ‘currently reading’ shelf, that I’ve paused in favor of other reading projects.

2. If you read more than one book at a time, how do you then decide when to shift between them?
It’s a mixture of want and need. My reading for university most often has a deadline, so if it’s close to that and the bad conscience takes over, that gets first priority. Other than that, my mood pretty much dictates what to read when.

3. Do you change bookmark while reading?
Normally, I don’t. The bookmark has its own place in the book until I’m done reading it. J

4. Where do you keep the books you are currently reading?
I’m a bit of a mess, so the books end up on tables, the couch, my bed – wherever there’s room for them. Or in my bag, when on the move.

5. What time of day do you read the most?
That depends on my plans. On days where I go to the university, I read on the train and then again in the evening when I get home. On my days ‘off’ I read most of the day – a good mixture of university reading and pleasure reading.

6. How long do you typically read at a time?
As long as my concentration allows me to. Sometimes it’s only 10 minutes at a time, sometimes an hour. It depends on what else is on my mind J

7. Do you read books with or without their dust covers?
Without, so as not to ruin them.

8. Which position do you read in?
Half-sitting, half-lying on my couch with pillows and blankets. That’s the best way J

9. Do you bring your current read with you when you go out?
Only if I know I’ll be able to read it.

10. How often do you update your Goodreads account while reading a book?
When I start a book, I mark it ’currently reading’ and when I finish, I rate it. I wish I did update progress while reading too, but I always forget to.

11. Who do you tag to answer these questions?
I’m not quite sure who have already been tagged by others, but if Den lille Bogblog, Julie the Book Cat and Kære Dig haven’t already been tagged, I tag you! J

6 kommentarer:

  1. Det er så hyggeligt at læse om andres læsevaner! :-) Dejligt, du ville være med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig super hyggeligt :) selvfølgelig, tak for tagget! :)

      Slet
  2. Tak for tagget - jeg springer dog over denne gang, da jeg har ret travlt med boganmeldelser de kommende uger :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt i orden :) jeg glæder mig til at læse dine anmeldelser :)

      Slet
  3. Tak for tagget! Jeg må lige se om jeg ikke kan nå at svare på spørgsmålene i maj måned :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt! Jeg glæder mig til at læse dine svar :D

      Slet