torsdag den 31. august 2017

"Tara og mesmeritternes dans" af Isa Lemvigh Clausen


Anmeldereksemplar
Titel: Tara og mesmeritternes dans   Forfatter: Isa Lemvigh Clausen   Udgivelsesår: 2017   Forlag: Forlaget mellemgaard
Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren og Forlaget mellemgaard

Dette er tredje bog i serien om Tara. De to første bøger har jeg anmeldt her og her. Begge bøger var jeg rigtig glad for, og har glædet mig til at fortsætte eventyret med Tara, som denne gang er mindst lige så hyggeligt, som de to forrige gange.

Efter flugten fra Ydersletten har Tara holdt lav profil og forsøgt at få den sårede Gaffa på højkant igen. Der går dog ikke længe, før freden forstyrres, og brataneren Sverin opsøger hende og beder om hjælp på vegne af hendes far, Rokko, som til gengæld tilbyder at hjælpe hende med at finde hendes forsvundne mor. Imidlertid konspireres der blandt kongen, fyrstinden og munken og en hidtil uforudset politisk trussel opstår, da nogle forsøger at tilrane sig mere magt end hvad godt er, og Tara og hendes følgesvende må gøre hvad de kan for at stoppe dem.

De drager på en farefuld færd til Landet-bag-Tundraen, som er et fascinerende sted, fyldt med is og magi. Tara får opklaret flere og flere af de mysterier og hemmeligheder omkring hendes eget ophav, familie og liv, som hun har gået og tumlet med så længe. Det er rart endelig at få svar på nogle af alle spørgsmålene fra de to forrige bøger, og denne bog binder en fin sløjfe om det hele.

Jeg er vild med de roller dyrene spiller i fortællingen, hvor ikke mindst Ulv og Ka er fantastiske skabninger, og Taras forbindelse til dem er helt særlig. Mesmeritterne var en skøn tilføjelse til historien, som jeg faktisk gerne ville have set endnu mere til. Tara er endnu en gang blevet ældre, og det er spændende at følge hendes udvikling fra bog til bog. Kærlighed fylder nu også en del af fortællingen, og hun må mere end nogensinde før tage stilling til hvem hun kan stole på, da forræderiet truer lige under overfladen.


Det er en vellykket, klassisk fantasyfortælling med en lille smule magi, som dog ikke overskygger karakterernes naturlige evner. Jeg synes faktisk at denne er den bedste bog i serien. Den er spændende, velskrevet, eventyrlig og rigtig hyggelig at læse. Den minder om noget jeg ville have elsket at læse da jeg var 12-13 år gammel, og jeg tænker at det netop er målgruppen, selvom jeg også nyder at læse den som voksen, og bestemt kan anbefale serien om Tara.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar