onsdag den 30. august 2017

Hvidt støv - Rejsen til SELU" af Line Kyed Knudsen


Anmeldereksemplar
Titel: Hvidt støv 3 – Rejsen til SELU   Forfatter: Line Kyed Knudsen   Udgivelsesår: 2017   Forlag: Gyldendal
Bogen er et anmeldereksemplar fra Gyldendal

Jeg har simpelthen glædet mig sådan til afslutningen på Hvidt støv trilogien, og heldigvis skuffer Rejsen til SELU absolut ikke. Mine anmeldelser af de to første bøger kan læses her og her. Det er samtidig også lidt vemodigt at tage afsked med Emily og den postapokalyptiske verden, og actioneventyret, som jeg har nydt at være en del af.

Handlingen starter samme sted som vi slap i forrige bog, nemlig i Nationalparken, hvor Emily og hendes venner har søgt flugt. Anthony nåede at advare Emily om en trussel fra rummet, som nu er i kredsløb om jorden. Der er gået flere måneder siden sidst, så håbet om at der kommer flere overlevende fra hospitalet er svundet helt. De overlevende i Nationalparken er ved at løbe tør for mad, og størstedelen af dem, heriblandt Emily og hendes venner, beslutter sig for at drage mod rumforskningscentret SELU. Dette gør de både for at forøge deres chancer for at overleve, selvom rejsen bliver farefuld, men også for at få svar på, hvad det er der foregår med epidemien, det hvide støv, zombierne og de rumskibe, der flyver i kredsløb om jorden.

En uforudset udvikling i zombierne komplicerer alt og stiller spørgsmålstegn ved alt hvad Emily og de andre overlevende troede at de vidste. Det skaber tvivl, splid og konflikter, endda moralske skrupler omkring at dræbe zombierne. Imidlertid er det ikke kun zombierne, der er en trussel, men også andre mennesker og de sølvskinnende rumskibe, volder problemer og bekymring.

Der er mere sci-fi i denne end i de to tidligere bøger, hvilket gør den ekstra interessant, og efter min mening er denne faktisk den bedste bog i trilogien. Som altid er historien hæsblæsende spændende og fyldt med action helt fra start til slut, og kampen for overlevelse når helt nye højder. Bogen er virkelig barsk, for stort set ingen karakterer er fredede, og alt kan ske, hvilket gør den vildt nervepirrende efterhånden som flere falder fra og feltet af personligheder bliver indsnævret. Den er utroligt hurtigt læst, der sker noget hele tiden, og man keder sig ikke et sekund.


Bogen her markerer slutningen på trilogien, og jeg er virkelig godt tilfreds med afslutningen, og hvordan historien så fint bliver afrundet. Jeg fik alle de svar jeg søgte, og det virkede både troværdigt og lige som det skulle være. Jeg vil varmt anbefale at læse hele trilogien!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar