fredag den 18. august 2017

"Hvidt støv - Himlen brænder" af Line Kyed Knudsen


Anmeldereksemplar
Titel: Hvidt støv – Himlen brænder (Hvidt støv #2)   Forfatter: Line Kyed Knudsen   Udgivelsesår: 2016   Forlag: Gyldendal
Bogen er et anmeldereksemplar fra Gyldendal

Dette er anden bog i Hvidt støv serien. Min anmeldelse af første bog kan læses lige her.

Bog nummer et sluttede med at Emily og hendes venner ankom til hospitalet i Lindstead, og blev budt velkommen af en masse andre overlevende, deriblandt Emilys forsvundne far.

Blandt de immune på hospitalet er opstået en ny socialorden, som der så ofte gør i sådanne katastrofe situationer, hvor den gamle sociale kontrakt ikke længere er gældende, og en ny leder øjner muligheden for at træde til. Her er det Eva, obersten og professoren, der bestemmer. Folk virker næsten hjernevaskede og meget fokuserede på det de kalder ’det fælles bedste’ og de har meget klare holdninger til hvad man må og bør. Det er alt sammen gode og ideelle, nærmest utopiske, forestillinger om at deres regler kan skabe orden i kaosset, men det virker alligevel mistænkeligt med al den kontrollerende adfærd og som om der er et eller andet galt under overfladen.

Håbet om at finde en kur mod zombievirusset er dét, der holder de fleste oppe. Det er hele tiden de underliggende moralske og etiske spørgsmål om, hvem man skal redde, hvis det er til fare for ens egen sikkerhed og overlevelse, hvilket altid er interessant, når det indimellem dukker op til overfladen, og hvilket der sagtens kunne have været fokuseret endnu mere på i bogen.

Det er en utroligt actionmættet historie, og man keder sig på intet tidspunkt. Jeg er sikker på, at Hvidt støv serien ville fungere glimrende som enten film eller TV-serie, da opbygningen i forvejen minder meget om og derfor let kunne overføres til det format.


Jeg ved ikke, om det er fordi jeg nu kender karaktererne og er mere investeret i historien, men jeg synes faktisk, at denne toer er bedre end etteren, hvor jeg manglede lidt originalitet i forhold til genren. Det synes jeg til gengæld at der er mere af her i fortsættelsen, som tilføjer masser af nyt til historien, bl.a. flere sci-fi elementer, som jeg er vild med. Den er altså ikke bare den typiske fyldtoer, som skal trække tiden ud inden den store finale, men har en klar berettigelse som en vigtig og uundværlig del af serien. Jeg glæder mig meget til at læse afslutningen på trilogien, som heldigvis er lige på trapperne. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar