onsdag den 16. august 2017

"Hvidt støv - De døde vågner" af Line Kyed Knudsen


Anmeldereksemplar
Titel: Hvidt støv – De døde vågner (Hvidt støv #1)   Forfatter: Line Kyed Knudsen   Udgivelsesår: 2015   Forlag: Gyldendal
Bogen er et anmeldereksemplar fra Gyldendal

Postapokalyptisk dystopi er en af mine favoritgenrer, og jeg har været virkelig spændt på at stifte bekendtskab med dette danske skud på stammen, som faktisk gør det ganske fint.

Bogen starter ud som en typisk YA fortælling med teenagedrama omkring venner, fester og Emilys crush på Anthony, inden epidemien og katastroferne rammer. Verden som den hidtil har været ændres fuldstændig, med ét er alt uigenkaldeligt forandret, da sygdommen bryder ud og folk bliver smittede, dør og vågner igen som zombier. Der er hele tiden en ildevarslende stemning om forestående dommedag, som gør historien nervepirrende.

På sin 18-års fødselsdag har Emily mistet alt, og tilsyneladende er hun den eneste overlevende tilbage. Vi følger hende helt fra hendes normale liv, til epidemien bryder ud, og derefter. Hendes overlevelseshistorie bliver en rejse ud i det ukendte for at forsøge at finde svar på hvad der er sket, og søge efter andre overlevende for at få en form for civilization tilbage. Man føler helt levende fortvivlelsen, panikken og ensomheden ved at være den eneste overlevende og føle sig helt alene i verden.

Historien er ret makaber, gory og til tider decideret klam, og selvom det er ulækkert, så er det samtidig virkelig fedt, at den slags detaljer er med for at gøre historien mere realistisk og troværdig. Tilføjelsen af nye karakterer efterhånden som Emily møder flere overlevende, og spekulationerne omkring hvorfor de ikke er ramt af sygdommen, er interessante.

Den minder meget om andre bøger jeg har læst indenfor genren og tilføjer som sådan ikke noget nyskabende. Den gør dog det den skal, og den gør det godt, mens den holder en fanget og underholdt undervejs, da den både er spændende, velskrevet og uhyggelig. Da den ligger sig så tæt op ad genrens typiske virkemidler, er der dog desværre ikke så mange overraskelser eller chokmomenter, hvilket jeg godt kunne savne lidt og det gjorde den til tider en smule forudsigelig. Jeg forestiller mig dog, at den er et rigtig godt sted at starte for yngre læsere eller nybegyndere i genren, hvis man har lyst til at stifte bekendtskab med postapokalyptiske zombiehistorier.


Det er første del i en serie, og jeg glæder mig til at læse videre. Heldigvis har jeg bog nummer to klar med det samme, og tredje del udkommer senere denne måned, så jeg behøver ikke slippe historien helt endnu.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar