søndag den 27. august 2017

"Et rige af torne og roser" af Sarah J. Maas


Anmeldereksemplar
Titel: Et rige af torne og roser   Forfatter: Sarah J. Maas   Udgivelsesår: 2017 (org. 2015)   Forlag: Gyldendal

Bogen er et anmeldereksemplar fra Gyldendal

Dette er første del af en fantasytrilogi, som med god grund har været utroligt hypet på både bogblogs, bookstagram og booktube. Jeg har virkelig glædet mig til at læse denne danske oversættelse. Jeg læste den på engelsk for et par år siden, men fik aldrig anmeldt den, så en genlæsning var absolut på sin plads, da jeg var så heldig, at Gyldendal sendte mig bogen. Jeg ville også gerne have alle detaljer i frisk erindring, inden jeg fortsætter i serien. Ved denne genlæsning er jeg faktisk bare blevet endnu mere betaget af historien og universet, end jeg var i forvejen, så det har været en virkelig positiv læseoplevelse.

Det er en eventyrsgenfortælling inspireret af Skønheden og Udyret, som foregår i et storslået univers befolket af elvere, som er delt ind i forskellige riger, hvoraf vi mest får kendskab til Forårsriget i denne bog. Hovedpersonen Feyre er menneske og kæmper for at få til dagen og vejen til sig selv og sin dybt utaknemmelige familie ved at jage i skoven. I sult, desperation og faktisk også had skabt af frygt og undertrykkelse, men mest af alt forsøg på at overleve og skaffe mad til sin familie, dræber Feyre i koldt blod en ulv i skoven, som viser sig at være en elver.

Forholdet mellem mennesker og elvere er i forvejen anspændt, og som straf må Feyre leve i elvernes rige hos Tamlin, som en dag pludselig dukker op og tager hende væk fra hendes familie. Hendes nye liv i Forårsriget bliver dog langt fra som hun havde frygtet. Elvernes verden er overdådig og fyldt med skønhed, rigdom og magi, men også farer, der lurer overalt. En epidemi og mørke væsner truer både elvernes og menneskenes verdner.

Det er selvfølgelig også starten på en stormfuld kærlighedshistorie, som indeholder mystik, spænding og eventyr. Feyre er en fantastisk hovedperson, som både er stærk, klog, opofrene og god. Tamlin, Lucien og Rhysand er også virkelig fascinerende og komplekse karakterer. Universet er gennemført, detaljeret og fascinerende, fyldt med magi og usædvanlige skabninger. Selvom inspirationen fra Skønheden og Udyret er tydelig, er historien alligevel helt sin egen, og sat sammen med elverlegender og mytologi, har Maas skabt et originalt og fængslende univers. Der er masser af action og spænding, og jeg var helt opslugt under læsningen.


Det er bestemt ikke uden grund at Sarah J. Maas er blevet så populær, for hun skriver fantastisk. Bogen tåler absolut at blive genlæst, og jeg tror heller ikke, at det bliver sidste gang, jeg genlæser den. Nu glæder jeg mig virkelig bare til at fortsætte, og læse resten af trilogien.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar