tirsdag den 11. april 2017

"Release" af Patrick Ness


Titel: Release   Forfatter: Patrick Ness   Udgivelsesår: 2017   Forlag: Gyldendal

Bogen er et forhåndseksemplar fra Gyldendal. Den endelige udgave udkommer d. 4. maj.

Jeg har tidligere kun læst Monster af Patrick Ness, hvilket var en af de stærkeste læseoplevelser jeg længe har haft. Derfor var mine forventninger til Release også høje, men jeg synes virkelig, at Patrick Ness formåede at indfri dem.

Release handler om Adam, en meget stærk hovedperson, som har masser af personlige ting at kæmpe med. Han er vokset op med strenge, kontrollerende, meget konservative og religiøse forældre, da han er præstesøn. Han vil bare gerne væk fra den by han er vokset op i og have friheden til at gøre som han vil og ikke mindst at være den han er. I bund og grund vil han bare gerne give slip på alt det, der kontrollerer ham og have kontrol over sit eget liv. Han vil ikke styres af hans forældre, som han føler at han skuffer ved at være sig selv. De har svært ved at acceptere at han er homoseksuel, og deres manglende accept påvirker ham og får ham til at tvivle på sig selv, sin værdi, og om han nogensinde vil fortjene at blive elsket for den han er. Det er utroligt hjerteskærende, at det er nødvendigt for ham at gøre sig den slags tanker. Adam vil bare gerne elskes, men tror ikke altid, at han har fortjent det, så han er ret hård ved sig selv, men med det bagland han har, kan han nærmest ikke være andet.

Udover problemerne med forældrenes accept, oplever han også problemer på en anden front af familien. Hans bror Marty er ellers familiens golden boy, der vil gå i farens fodspor som præst, og som Adam altid har følt at han stod lidt i skyggen af. Han er dog slet ikke så uskyldsren som det virker til. Der er dermed lagt op til masser af familiedrama, både omkring søskendeforhold og forholdet mellem især far og søn, som besværliggøres af religionen, som kommer imellem dem. Han oplever ikke meget støtte fra andre end Linus og Angela. Deres forhold virker til gengæld sundt for Adam, for med deres sarkastiske humor og tilgang til verden, gør de oprør mod dens normer.

I det hele taget er bogen en vigtig samfundskritik, både af religion og fordømmende, snæversynede, konservative mennesker. Den tager vigtige emner op om identitet og eksistens, den bliver ofte filosofisk og sætter tanker i gang om livet og døden, og hvad der egentlig er vigtigt og essentielt. Adam skal give slip på gammel kærlighed, som ødelægger ham, for at gøre plads til ny kærlighed, som er god for ham. Endnu et tema er, at man i løbet af livet ikke kan undgå at folk forlader en, og at man er nødt til at være klar til at give slip på dem når det sker.

Fortællerstemmen skifter mellem Adam og Katie, pigen fra søen. Hun er blevet slået ihjel, men hendes ånd har unfinished business i vores verden, så vi får i små brudstykker historien om hendes liv og hvad der skete med hende. Adams kapitler er socialrealistiske, mens pigens kapitler er  mere poetiske og melankolske og tilføjer et meget mystisk, overnaturligt element til historien, som jeg ikke er sikker på, at jeg altid helt forstod. Katies kapitler er mystiske til et punkt, hvor jeg faktisk er i tvivl om, hvad jeg har læst. Dronningen og faunen forvirrede mig, men det var stadig smukke kapitler, som bidrog til hele stemningen i bogen, men det føltes ofte som to forskellige bøger, der skulle forsøge at smelte sammen, hvilket egentlig er det eneste kritikpunkt jeg har til denne bog.

Release er en ufatteligt ærlig bog, hvor der ikke bliver lagt fingre imellem, og intet bliver holdt tilbage eller pyntet på. Både Adam og pigen i søen er ulykkelige skæbner. Handlingen udspiller sig over en enkelt dag. En enkelt dag, som coveret antyder, hvor alt forandres. Det er utroligt hvor stor en forskel en enkelt dag kan gøre, og hvor meget akkumuleret smerte der efter lang tid endelig kommer til udtryk og får uanede konsekvenser. I sidste ende handler det virkelig om at give slip, både for Adam og Katie.

Jeg sammenligner normalt kun sjældent bøger på denne måde, men jeg synes at Release giver samme følelse som fx Looking for Alaska, Perks of Being a Wallflower, Kærlighedsbreve til de døde og Ulykkernes Tid. Så fans af de bøger, bør virkelig læse Release.


Jeg forstår slet ikke at det har taget mig så lang tid endelig at læse mere af Patrick Ness, men det bliver der bestemt lavet om på nu. Han kan noget helt specielt, og har sikret sig en plads som en af mine yndlingsforfattere, og det kan kun gå for langsomt med at få læst hans øvrige bøger!

2 kommentarer:

  1. Jeg er ret vild med Ness' bøger, så jeg glæder mig til at læse denne :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå, du kan også roligt glæde dig :) Jeg har heldigvis allerede to andre af hans bøger stående, som jeg forhåbentlig snart kommer igang med!

      Slet