torsdag den 27. april 2017

"Nattens Sanger" af Christina Bonde


Titel: Nattens Sanger   Forfatter: Christina Bonde   Udgivelsesår: 2017   Forlag: Forlaget mellemgaard
Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard

Dette er en genudgivelse af trilogien Nattens Sanger, bestående af Besat, Skæbne og Følelse, nu med alle tre bøger i én virkelig flot, samlet udgave. Jeg havde ikke tidligere læst nogen af dem, så jeg var meget spændt på at dykke ned i denne anmelderroste vampyrhistorie. På mange punkter levede den også op til mine forventninger, omend jeg ikke var 100% solgt i starten, men det blev jeg heldigvis senere.

Historien handler om 23-årige Victoria, som er sygeplejerske og pludselig oplever en masse mystiske tilfælde af patienter med blodmangel på sygehuset. En gammel dame forsøger at advare hende om, at hun er i fare og er blevet udvalgt fordi hun ligner en anden kvinde. Da hun møder den gådefulde Lucas, bliver hun uforklarligt draget af ham, nærmest besat, og kan ikke tænke på andet.

Oveni al mystikken forsøger Victoria at komme sig over et overfald, som har efterladt hende med hæmmende angst, der ifølge hendes veninde Rebecca afholder hende fra at leve livet. Da fortiden pludselig kommer tættere på, end Victoria bryder sig om, er Lucas der heldigvis til at redde hende, og det står hurtigt klart, at han ikke er menneskelig. Han er vampyr, og en hidtil skjult verden åbner sig for Victoria, og hun står over for valg der kan få konsekvenser ikke kun for hende og hendes nærmeste, men hele verden, da hun kommer til at spille en vigtig rolle i vampyrernes samfund, som er fyldt med stridigheder og ondskab, der skal bekæmpes.

I starten af historien går det hele lidt stærkt. Deres forhold udvikler sig i lyntempo og man sidder tilbage med en masse spørgsmål. Heldigvis kommer svarene løbende. Historien er en blanding af at være utrolig forudsigelig på nogle tidspunkter, og helt unik og overraskende på andre. Alle de klassiske elementer som udgør en god vampyr fortælling er til stede, men i starten fungerede det ikke helt for mig. Det var som om, at jeg lige skulle igennem første bogs halvkvalmende instalove og overdramatik og klichéer om liv og død, godt og ondt, før historien rigtigt begyndte at interessere mig. Der bliver heldigvis tilføjet så mange nye og unikke elementer til vampyruniverset og mytologien, som gør historien mere interessant efterhånden som plottet også bliver mere detaljeret, kompliceret og spændende. Den gør hvad den skal indenfor sin genre, men der gik som sagt lidt tid før jeg rigtigt blev investeret i historien og personerne. Den er spændende og smukt skrevet, men jeg havde til tider virkelig svært ved at relatere til personerne, når det hele blev lige lovligt dramatisk med ultimatummer og kærlighedserklæringer, som ofte endte med at blive irritationsmomenter for mig i løbet af den første bog, hvor jeg aldrig helt var solgt på Victorias og Lucas’ forhold. Jeg vil tro at det er en smagssag, om man er til den slags eller ej, for det er unægteligt elementer, som er typiske for genren. Heldigvis udviklede historien sig i en positiv retning og blev mere og mere spændende og unik jo længere jeg læste og den fik flere lag. Victoria udviklede sig også som person, men desværre forblev bogens øvrige personer lidt flade for mig.

Selvom det er en trilogi, som skal have en samlet bedømmelse for alle tre bøger, kunne jeg klart bedst lide de to sidste bøger – bog et var jeg faktisk ikke specielt begejstret for, men heldigvis vejede de to andre bøger op for det, især den sidste. Idéen med at have hele trilogien samlet i én bog fungerer virkelig godt, for efter at have vendt sidste side følte jeg ikke, at det var tre bøger jeg havde læst. Som udgangspunkt havde trilogien efter min mening aldrig behøvet at have været delt op, da historien hænger rigtigt godt sammen og der ikke er nogen grund til at holde pause mellem bøgerne. Især da jeg ikke var helt solgt på bog et, var det godt at historien fortsatte i samme bog, for hvis jeg havde siddet med tre forskellige bøger, er jeg ikke sikker på at jeg havde givet bog to en chance, og det ville have været virkelig ærgerligt!


Hvis man er til vampyr fortællinger, vil jeg klart anbefale denne, som muligvis er til det lidt mere voksne publikum end så mange andre indenfor genren. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar