fredag den 3. februar 2017

"Valkyrien" af Sidsel Katrine Slej


Titel: Valkyrien (Sanddrømmeren #3)   Forfatter: Sidsel Katrine Slej   Udgivelsesår: 2016   Forlag: Turbine

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren

Jeg havde glædet mig virkelig meget til at læse tredje bog om Fréa, da jeg var meget begejstret for de to første bøger. Mine anmeldelser af dem kan læses her og her. Valkyrien skuffede bestemt ikke, men fortsætter derimod samme velkendte og gode stil fra de to foregående bøger. Den gav mig samme spænding og underholdning, og jeg nød at være tilbage i universet. Bog nummer to sluttede med lidt af en cliffhanger og Valkyrientager fat præcis hvor vi slap.

Efter at have lokket Midgårdsormen tilbage i havet rejser Fréa og Ranveig rundt for fortsat at forsøge at stoppe Ragnarok og forhindre at de gamle forudsigelser går i opfyldelse. Det fører dem endnu en gang ud på noget af en færd både til Midgård, Udgård og Asgård, mens Magne og Fredrik er forsvundet. De møder dog nye allierede og nye fjender, og må samtidig tænke i både politik og strategi, mens Fréa har uhyggelige drømmesyn hvor hele verden står i flammer. Med sin magi spiller Fréa en vigtig rolle i forsøget på at stoppe Od og Ragnarok, hvilket er et kæmpe ansvar for en teenagepige, men hun virker som altid meget hjemme i sin heltinderolle og hendes evner og personlighed bliver ved med at udvikles.

Endnu en gang blev jeg utroligt imponeret over Sidsels kendskab til nordisk mytologi og hvordan det så legende let bliver omdannet til et originalt og storslået fiktivt univers. Som ved de to foregående bøger nød jeg de gamle nordiske sagn og myter, som er hele grundlaget for historien. De er flettet ind på en måde, som gør dem spændende og relevante for handlingen og tilsat Sidsels mere moderne sprog og fortællerstemme, gør det dem nye og spændende og tilpasset young adult fantasy genren uden at gå på kompromis med den originale nordiske mytologi. 

Skrivestilen er god og fangende, og beskrivelserne gør landskabet, som karaktererne befinder sig i, meget detaljeret og levende uden at tage overhånd i forhold til action, hvilket giver en rigtig fin balance. Alle sanser er inkluderet i beskrivelserne og man kan så let leve sig ind i handlingen, stemningen og landskabet. Udover de smukke beskrivelser, er der hele tiden action og spænding som gør det svært at lægge bogen fra sig. Det gik måske lidt stærkt hen mod slutningen, men bogen blev alligevel rundet af og jeg var godt tilfreds med historiens afslutning, selvom jeg ville elske at se flere bøger i samme univers.

Hvis man var vild med de to første bøger i serien, skal man helt sikkert ikke snyde sig selv for Valkyrien, for den lever fuldt ud op til de foregående bøger.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar