onsdag den 1. februar 2017

Månedens læsning #16: Januar 2017


Jeg har svært ved helt at bestemme mig for om januar har været en uendelig lang måned, eller om den bare er fløjet afsted. Første halvdel gik med at skrive det sidste essay, som endegyldigt afsluttede mit semester i Irland, og en specialekontrakt, som mere eller mindre i panik blev flikket sammen og sendt afsted.

Resten af måneden tillod jeg mig at holde fri, sådan rigtigt fri, for første gang siden september. Det har været skønt, men som altid lige ovenpå en eksamensperiode går de første mange dage lige med at finde sig selv igen og prøve at komme i tanker om, hvad man egentlig kan lide at lave og hvad man plejer at gøre af sig selv når man ikke har en million deadlines hængende over hovedet. Det gik derfor heller ikke så hurtigt med at komme i gang med at læse igen. Alligevel blev det til 5 bøger denne måned.

Holding Up the Universe af Jennifer Niven fandt jeg i signeret udgave i Waterstones i Edinburgh tilbage i oktober måned. Jeg var ret begejstret for hendes anden bog, All the Bright Places, og havde derfor nok lidt for høje forventninger til den nye. Den var i hvert fald ikke hvad jeg havde regnet med, og selvom det var en ok læseoplevelse, var jeg en smule skuffet.

Uprooted af Naomi Novik havde jeg virkelig høje forventninger til. Jeg begyndte på bogen allerede tilbage i oktober måned, men kom ikke rigtigt videre, da alt hvad der foregik under mit ophold i Irland ikke efterlod meget tid til læsning. Jeg husker dog første halvdel af bogen som meget bedre end sidste halvdel, som jeg læste her i januar. Historien ændrede sig drastisk i en helt anden retning end den startede, men alt i alt var det en ganske god eventyrsgenfortælling.

Tir-Nâzrals Arving af Mads Schack-Lindhardt er et anmeldereksemplar fra forfatteren, som jeg har anmeldt lige her. Det var en god start på en ny dansk fantasy serie.

Nerve af Jeanne Ryan var et lufthavns-impulskøb. Der var tilbud på 3for2, og jeg kunne huske at have set traileren til filmen i biografen. Desværre var bogen lidt en skuffelse.

Valkyrien af Sidsel Katrine Slej er et anmeldereksemplar fra forfatteren. Anmeldelsen kommer på bloggen en af de nærmeste dage, men jeg kan afsløre, at jeg var ganske begejstret for denne tredje bog i serien.

Alt i alt en udmærket læsemåned trods travlhed. I forbindelse med bloggen var jeg desuden også til VIP-forpremiere på filmen Hidden Figures, som jeg har skrevet om lige her.

Hvad har du læst i januar? :)


2 kommentarer:

  1. Jeg håber på at få læst Uprooted i løbet af foråret. Har hørt blandet om bogen, men omvendt elsker jeg hendes drage-serie, så måske... :-)

    Min bedste læseoplevelse i januar var 'Rebel of the Sands'


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Uprooted var også lidt en blandet oplevelse, men overvejende god :) Hendes drage-serie lyder da som noget jeg skal kigge nærmere på!

      Rebel of the Sands står virkelig også højt på min læseliste, så hvor er det skønt at høre, at den var din bedste læseoplevelse i januar :D

      Slet