søndag den 4. september 2016

"A Walk to Remember" af Nicholas Sparks


Titel: A Walk to Remember   Forfatter: Nicholas Sparks   Udgivelsesår: 1999   Forlag: Grand Central Publishing

A Walk to Remember handler om teenagerne Jamie og Landon, der forelsker sig, men rives fra hinanden af ulykkelige omstændigheder. Det er dog ikke en bog om ulykkelig kærlighed, for den tid de har sammen er trods alt lykkelig. Det er en bog om at få det bedste ud af tilværelsen, og en påmindelse om, hvor skrøbeligt livet er.

Beskrivelserne af omgivelserne, menneskene og livet i North Carolina er noget af det, jeg altid har holdt mest af ved Nicholas Sparks’ bøger og film. Atmosfæren og stemningen er helt speciel, og alt emmer af sydstatsfeeling. Det er også vigtigt i forhold til at forstå karaktererne, som ofte er en smule konservative og dybt religiøse, ligesom Jamie og hendes far er i denne bog.

Historierne tager også ofte udgangspunkt i lokalsamfund og de relationer der findes der, og Beaufort er ingen undtagelse. Hovedparten af handlingen foregår i året 1958, hvor Landon og Jamie begge er 17 år gamle. Fortællingen er 57-årige Landons erindringer om det år, han fik lov at opleve med Jamie, som for altid ændrede hans liv. Jamie er datter af byens præst, mens Landon anses for at være lidt af en rod, der hænger ud på kirkegården om natten.

På et tidspunkt i bogen bliver det beskrevet, hvordan folk i byen taler om, at hvis flere mennesker var som Jamie Sullivan, ville verden være et bedre sted. Og jeg tror, at de har ret. Hun er helt igennem et sødt og godt menneske. Man kan have nok så mange meninger om religion, men budskabet om næstekærlighed er virkelig universelt og smukt.

Historien er utroligt rørende. Man synes, at man har set det så ofte før – good girl møder bad guy og kærlighed opstår. Modsætninger mødes, men her er det for en gangs skyld ikke på en kliché eller stereotyp måde, og kærlighedshistorien bliver heller aldrig hverken urealistisk eller for meget, hvilket jeg tror, er grunden til, at den rammer så hårdt. De fleste kender sikkert historien fra filmen, så uden at spoile noget, kan jeg nok godt afsløre, at jeg hulkede mig igennem sidste del af bogen, for selvom jeg godt vidste, hvad der ville ske, har Nicholas Sparks udtrykt Jamies og Landons tanker og følelser på en måde, så det ikke kan undgå at flå ens hjerte i tusind stykker, når man læser det.

Jeg læste bogen på et par timer, og havde svært ved at lægge den fra mig. Selvom jeg i store træk allerede kendte historien fra filmen, er bogen alligevel markant anderledes, og det var som at læse en helt anden historie. Man skal altså ikke lade sig stoppe af at have set filmen, for den er på mange måder ændret og tilpasset nutiden, hvorimod bogen foregår i en helt anden tidsperiode og bærer præg heraf. Jeg vil ikke sige, at bogen er bedre end filmen, for de fungerer fantastisk på hver deres måde, men hvis man elsker filmen, må man ikke snyde sig selv for læseoplevelsen!


Jeg tror faktisk, at dette er den bedste Nicholas Sparks bog jeg har læst indtil videre, og jeg glæder mig til at læse endnu flere af hans bøger.


8 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk hverken set filmen eller læst bogen - det må der gøres noget ved :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuh, det må du altså love mig at gøre snart! :) Jeg kan slet ikke bestemme mig for, om du bør starte med bogen eller filmen, men uanset hvilken du vælger, så er historien fantastisk! :)

      Slet
    2. Tror, at det bliver bogen :-)

      Slet
    3. Det lyder som en god plan! :) Så håber jeg, at du bliver lige så glad for den, som jeg er :)

      Slet
  2. Sikke en fin anmeldelse! Ligesom Bookworm har jeg heller ikke set filmen eller læst bogen, men det lyder som om, at jeg virkelig er gået glip af noget! Nu hvor vi er sådan lidt ovre i kærlighedstematikken, har du så en favoritfortælling i den genre? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :) Både bog og film må du endelig ikke snyde dig selv for!
      Uha, det er svært at vælge en favorit :) 'Mig før dig' af Jojo Moyes er klart blandt favoritterne, men 'Easy' af Tammara Webber og 'Ugly Love' af Colleen Hoover er også virkelig gode. Så i første omgang må det blive de tre, jeg nævner :)

      Slet
    2. Jeg har simpelthen hørt så meget godt om Easy, så den må jeg hellere snart få læst! Og også Mig før dig! Tak for inspiration :)

      Slet
    3. Selv tak :)
      Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om dem! :)

      Slet