mandag den 18. juli 2016

"Rubinrød" af Kerstin Gier


Titel: Rubinrød – kærlighed går gennem alle tider (org. Rubinrot – Liebe geht durch alle Zeiten)   Forfatter: Kerstin Gier   Udgivelsesår: 2015 (org. 2009)   Forlag: Turbine
Bogen er et anmeldereksemplar fra Turbine

Jeg har været utroligt spændt på at starte på denne serie. Bøgernes udseende er noget af det smukkeste jeg længe har set. De udstråler noget mystisk, dramatisk og glamourøst på samme tid, mens historien lyder fantastisk med kærlighed og tidsrejser. Rubinrød er første bog i trilogien, og den levede rigtig fint op til mine forventninger.

Bogen handler om Gwendolyn, som er vokset op i en usædvanlig familie fyldt med mystik og hemmeligheder. Hendes kusine Charlotte er tilsyneladende familiens genbærer, og er hele livet blevet forberedt på den dag, hvor hun for første gang ville foretage en tidsrejse. Gwendolyn er vant til at stå lidt i skyggen af Charlotte, men har også selv evner – hun kan for eksempel se og høre spøgelset James, selvom ingen andre kan. Da Gwendolyn pludselig en dag rejser tilbage i tiden, står det klart, at familien har taget fejl i alle disse år – Gwendolyn er den, der bærer tidsrejsegenet, men hun tør ikke fortælle sin familie det med det samme, og må derfor gå igennem det mere eller mindre alene, hvilket selvfølgelig gør det endnu mere farligt og forvirrende. Da hun ikke længere kan forsvare at holde det skjult, og fortæller sin mor om det, udløser det en lavine af gamle hemmeligheder og stridigheder i familien, og et helt nyt univers åbner sig. Det viser sig at være mere kompliceret og gå endnu længere tilbage historisk end Gwendolyn kunne have forestillet sig, og ingen havde nogensinde regnet med, at det skulle have noget med hende at gøre. Hun bliver hvirvlet ind i en verden af gamle loger, hemmelige selskaber, videnskab og konspirationer. Med sig har hun Gideon, som også bærer tidsrejsegenet, og som udvikler sig til at være lidt mere end bare hendes ven.  

Alt hvad der foregår i denne bog er virkelig spændende og rejser en masse spørgsmål, som jeg næsten ikke kan vente med at få svar på i de efterfølgende bøger. På den måde gør den præcis dét, en god etter skal. Jeg nød desuden at være på eventyr i mit elskede London – både i nutiden og i fortiden, og det var en fornøjelse at se de velkendte gadenavne og bygninger gennem Gwendolyns øjne.

Bogen indeholder masser af forskellige fantasy- og sci-fi elementer såsom spøgelser, visioner og tidsrejser. Den er til tider en smule forudsigelig, da den følger den helt klassiske model for YA fantasy. Ikke desto mindre er idéen med tidsrejser for mig både original og interessant, da det ikke er noget, jeg har læst ret meget om før. Gwendolyn er også en meget sympatisk hovedperson, som er nem at relatere til og holde af; en sød og forsigtig pige med hjertet på rette sted.

Man bliver som læser trukket ind i Gwendolyns usædvanlige verden og familie fra starten. Hun er selv bevidst om, at hun og hendes familie ikke er som alle andre, men det har aldrig handlet om hende – før nu. Hele baggrundshistorien og opbygningen af universet er tilpas mættet med detaljer og oplysninger, så man hele tiden er med på, hvad der foregår, men samtidig bliver der holdt tilpas meget tilbage til, at mysteriet holdes kørende og man læser videre for at få mere at vide, for til sidst at kunne samle puslespillet over hvordan det hele hænger sammen. Bogen er meget introducerende, og kunne i virkeligheden sagtens have været meget længere, for jeg føler næsten ikke, at historien er kommet i gang endnu. Indtil videre har den mest været en spændende optakt til det videre forløb. Derfor er jeg ret glad for, at jeg allerede har næste bog klar, så jeg ikke skal vente.


Rubinrød er en fantastisk start på serien, som giver en solid introduktion til universet, historien og alle hemmelighederne og mysterierne, og jeg glæder mig virkelig meget til at læse videre!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar